روشهای فیلتراسیون روغن

فیلتر خط مکش

این فیلترها در مسیر خط مکش پمپ ها نصب میشوند و در نتیجه روغن فیلتر شده وارد سیستم میشود.

مشخصه مهم فیلترهای مکش :      درجه فیلتراسیون   µm  100- 60

این فیلترها غالباً در سیستم هایی نصب میشوند که پاکی مورد نیاز سیال را نمیتوان تضمین و تعهد نمود. از آنجاییکه ذرات کوچکتر از 06/0 تا  1/0 میلیمتر را نمیتوان با این فیلترها از سیال جداکرد ، لذا این فیلترها را میتوان فقط با هدف حفاظت پمپ بکار برد.

 در صورت بکاربردن فیلتر خط مکش با منافذ ریزتر ، امکان گرفتگی فیلتر ، کاهش قابل ملاحظه فشار مکش و در نهایت بروز پدیده کاویتاسیون زیاد میشود. در صورت استفاده از فیلترهای مکش با منافذ کوچکتر از 0.06 ، استفاده از یک شیر یکطرفه موازی با فیلتر الزامی است تا در صورت گرفتگی فیلتر ، مسیر مکش بسته نشود

فیلتر خط برگشت

فیلترهای برگشت مستقیماً بر روی مخزن و در سر راه خطوط توان برگشتی نصب میشوند. با وجود نصب در خطوط برگشت ، فیلتر و محفظه آن بایستی به نوعی طراحی و محاسبه شوند که در مقابل فشارهای لحظه ای بالا (pressure picks) ناشی از باز شدن ناگهانی شیرهای بزرگ یا بازگشت مستقیم روغن به مخزن از طریق شیرهای میان بر (By – pass) با عکس العمل سریع مقاومت کنند و صدمه نبینند. جریان برگشتی کامل ، از طریق فیلتر بازمیگردد. اگر همه جریان برگشتی در یک خط جریان نداشته باشد (مانند جریان میان بر By-pass ) ، فیلتر فقط برای بخشی از جریان برگشتی تعبیه میشود. فیلترهای برگشت ارزانتر از فیلترهای خط فشار هستند .

فیلترهای خط فشار

این فیلترها در خطوط فشار و در سر راه قطعات حساس به ذرات آلوده کننده ، در خروجی پمپ ، و ورودی شیرهای کنترل جهت و کنترل جریان نصب میشوند، علی الخصوص در ورودی مدارهای دارای قطعات پروپورشنال و حتی قبل از هر شیر پروپورشنال بطور جداگانه. از آنجاییکه این فیلترها برای نصب در حوزه فشار کاربرد دارند لذا میبایستی بسیار مقاوم بوده و محفظه آنها نیز قابلیت تحمل تنش ناشی از فشار بالا را داشته  باشد. این شیرها را نمیتوان به همراه شیر یکطرفه موازی بکار برد اما میبایستی مجهز به سنسور اخطار دهنده گرفتگی باشند .